نحو إطار مرجعي لمنظومة إدارة الموارد البشرية بالتعليم الجامعي بدولة الكويت على ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي: رؤية تحليلية Towards a Reference Framework for a Human Resource Management System in University Education in the State of Kuwait in Light of Artificial Intelligence Applications: An Analytical Vision

Document Type : Original Article

Authors

1 دكتوراه أصول التربية والتخطيط التربوي بوزارة التربية بدولة الكويت

2 دكتوراه في ادارة الأعمال تخصص موارد بشرية واستشاري جيولوجي بوزارة البلدية بدولة قطر

10.18576//ijlms.2025.394258.1105

Abstract

ملخص البحث:
يسعي هذا البحث إلى وضع إطار مرجعي تشريعي لإدارة الموارد البشرية بالتعليم الجامعي في دولة الكويت، في ضوء ما تفرضه تقنيات الذكاء الاصطناعي من متغيرات وظيفية وتنظيمية وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، واستعرضت أبرز تطبيقات الذكاء الاصطناعي في بيئات العمل التعليمية، وأثرها على الكفاءة الإدارية، وأداء الموظفين، وأساليب التوظيف والتقييم والتدريب الجامعي ، وقد أظهرت النتائج أن توظيف الذكاء الاصطناعي في إدارة الموارد البشرية الجامعية يمثل أداة فاعلة لتحقيق التحول المؤسسي الذكي، إلا أن غياب الأطر التشريعية الدقيقة يشكّل فجوة حرجة تحول دون الاستخدام الأخلاقي والآمن لتلك التقنيات ، وانطلاقًا من تجارب دولية مثل الاتحاد الأوروبي وكندا والولايات المتحدة، يقترح البحث إطارًا تشريعيًا كويتيًا يضمن الشفافية، العدالة، وحماية الخصوصية، ويحقق التوازن بين الابتكار والضبط المؤسسي ويوصي بسن تشريعات وطنية مرنة لتنظيم استخدامات الذكاء الاصطناعي في التعليم الجامعي، وتدريب الكوادر الإدارية على استخدام هذه التقنيات وفق معايير أخلاقية وقانونية، مع تفعيل آليات الرقابة البشرية على القرارات الآلية.
 
Abstract: This study aims to develop a legislative reference framework for human resource management (HRM) in higher education institutions in Kuwait, in light of the increasing adoption of artificial intelligence (AI) technologies. Using a descriptive-analytical methodology, the research explores the impact of AI on HRM practices in academic settings, including recruitment, evaluation, training, and administrative efficiency. The findings reveal that integrating AI into HRM functions can significantly enhance institutional performance. However, the absence of a legal framework regulating AI use poses risks related to fairness, transparency, and data privacy. Drawing upon international experiences, particularly from the EU, Canada, and the USA, the study proposes a legislative model tailored to the Kuwaiti context, aiming to ensure ethical and effective AI implementation. The study recommends the enactment of flexible national laws, institutional capacity-building, and the establishment of ethical guidelines and human oversight mechanisms for AI-powered decisions in the academic HRM environment.

Keywords

Main Subjects