ريادة الأعمال الرقمية مدخل لتحقيق التميز المؤسسي من وجهة نظر معلمي المدارس الثانوية الفنية التجارية المتقدمة بمصر ( دراسة ميدانية من منظور تربوي) Digital Entrepreneurship A Gateway to Achieving Institutional Excellence from the Perspective of Teachers of Advanced Technical Commercial Secondary Schools in Egypt: A Field Study from an Educational Perspective

Document Type : Original Article

Author

دكتوراه الفلسفة في التربية - أصول التربية - جامعة سوهاج – ومدرب عام معتمد من الأكاديمية المهنية للمعلمين.

10.18576//ijlms.2025.388808.1103

Abstract

تُعتبر المدارس الفنية التجارية المتقدمة الركيزة الأساسية لتطوير وتنمية المجتمع؛ فمنها ينبع الفكر المستنير؛ لمواجه احتياجات ومتطلبات أسواق العمل الرقمية في ضوء رؤية مصر للتنمية المستدامة 2030م، وأدى التحول الرقمي إلى ظهور مفهوم ريادة الأعمال الرقمية المتفرع من ريادة الأعمال، حيث يُشير إلى اعتماد الأفراد على التعاملات الرقمية والتسوق الإلكتروني عبر الإنترنت، فظهرت الحاجة إلى إجراء الدراسة الحالية من أجل الاستفادة من أهمية تفعيل ريادة الأعمال الرقمية كمدخل لتحقيق التميز المؤسسي من وجهة نظر معلمي المدارس الثانوية الفنية التجارية المتقدمة بمصر؛ لمواجهة التحديات الرقمية للطلاب والمعلمين في ظل التجديد والتطوير التربوي المعاصر.
وهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع ريادة الأعمال الرقمية، وواقع تحقيق التميز المؤسسي والمعوقات والتحديات لكل منهما من وجهه نظر المعلمين، والتوصل من خلال نتائج الدراسة الميدانية إلى وضع تصور تربوي مقترح لتفعيل ريادة الأعمال الرقمية كمدخل لتحقيق التميز المؤسسي في من وجهه نظر معلمي المدارس الثانوية التجارية المتقدمة بمصر، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لملائمته لهذه الدراسة.
وتنتمي هذه الدراسة إلي نوع " الدراسة الميدانية " التي تعتمد علي دراسة الواقع وتتيح للباحث جمع بيانات حقيقية من الميدان وتحليلها للحصول على نتائج موثوقة ومؤكدة، وتم تطبيق الإستبانة علي معلمي التعليم الثانوي الفني التجاري المتقدم علي عينة (270) معلم ومعلمة ( معلمي المواد التجارية فقط ) بالتعليم الثانوي التجاري المتقدم في أربع مدارس في أربع محافظات بمصر( القاهرة – الجيزة – قنا – سوهاج ) موزعة على (4) إدارات تعليمية.
فأدى ذلك بالباحث إلى وضع التصور التربوي المقترح؛ للتغلب على تلك المعوقات والتحديات في ضوء معطيات الإطار النظري ونتائج التطبيق الميداني للدراسة الحالية.
 
Abstract: Advanced technical commercial schools are considered the cornerstone of societal development. Enlightened thinking emerges from them to address the needs and requirements of digital labor markets in light of Egypt's Vision for Sustainable Development 2030. The digital transformation has led to the emergence of the concept of digital entrepreneurship, which is an offshoot of entrepreneurship. It refers to individuals' reliance on digital transactions and online shopping. The need for the current study emerged to capitalize on the importance of activating digital entrepreneurship as a gateway to achieving institutional excellence from the perspective of teachers of advanced technical commercial secondary schools in Egypt.
This study aims to address the digital challenges facing students and teachers in light of contemporary educational innovation and development. The current study aimed to uncover the reality of digital entrepreneurship, the reality of achieving institutional excellence, and the obstacles and challenges facing each from the perspective of teachers. Through the results of the field study, it was possible to develop a proposed educational vision for activating digital entrepreneurship as an approach to achieving institutional excellence from the perspective of teachers in advanced commercial secondary schools in Egypt. The study used the descriptive analytical approach due to its suitability for this study.
This study is a field study, It allows the researcher to collect real data from the field and analyze it to obtain reliable and confirmed results. The questionnaire was administered to a sample of (270) male and female teachers (teaching commercial subjects only) in advanced commercial secondary education in four schools in four governorates in Egypt (Cairo, Giza, Qena, and Sohag), distributed across (4) educational administrations.
The results of the field study indicated the following:

1. There are no statistically significant differences regarding the variables of gender (male and female), school, teaching subject, years of experience, and academic qualifications of advanced commercial secondary school teachers (commercial subjects teachers only). These variables are not considered as influences in the current study.
2. Weak and insufficient knowledge and awareness of digital entrepreneurship in the responses of the total study sample, from the perspective of advanced commercial secondary school teachers in the four schools across Egypt, in the four governorates.

3.Clear shortcomings in achieving institutional excellence in advanced commercial secondary schools, according to the responses of the total study sample, from the perspective of teachers in the four schools across Egypt, in the four governorates.

4. The responses of the total study sample were positive (agreement) regarding the obstacles to the role of digital entrepreneurship in achieving institutional excellence, from the perspective of advanced commercial secondary school teachers in the four schools across Egypt, in the four governorates.

This led the researcher to develop a proposed educational vision to overcome these obstacles and challenges, in light of the theoretical framework and field application results of the current study.

Keywords

Main Subjects