الكفاءة الانفعالية وعلاقتها بالمهارات الحياتية لدى طلبة المرحلة الثانوية في منطقة المثلث التعليمية Emotional Competence and its Relationship to Life Skills among Secondary School Students in the Triangle Educational Region

Document Type : Original Article

Author

باحثة بالجامعة العربية الامريكية - رام الله - فلسطين

10.18576//ijlms.2024.273316.1043

Abstract

الملخص

هدفت الدراسة التعرف على مستوى الكفاءة الانفعالية لدى طلبة المرحلة الثانوية في منطقة المثلث التعليمية، ومستوى المهارات الحياتية لديهم، والكشف عن العلاقة الارتباطية بين الكفاءة الانفعالية والمهارات الحياتية لدى طلبة المرحلة الثانوية في منطقة المثلث التعليمية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وبلغ حجم العينة (276) طالبًا وطالبة من طلبة المرحلة الثانوية في منطقة المثلث التعليمية، وتم اختيار العينة بالطريقة الطبقية العشوائية لطلاب المراحل الثانوية، وفقا لمتغيري (الجنس، السنة الدراسية)، وتكونت أداة الدراسة من مقياس الكفاءة الانفعالية وتكون من ثلاثة أبعاد وهي: ( تعزيز الانفعالات الإيجابية، القدرة على توظيف الانفعالات، التعبير عن الانفعالات والسيطرة عليها)، ومقياس المهارات الحياتية تكون من ثلاث مهارات وهي ( مهارة التواصل والعلاقات الاجتماعية، مهارة حل المشكلات، مهارة استثمار الوقت)، وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الكفاءة الانفعالية جاءت بمتوسط حسابي (3.15) وبدرجة متوسطة، كما أظهرت نتائج الدراسة أن المهارات الحياتية جاءت بمتوسط حسابي (3.52) وبدرجة متوسطة. كما كشفت الدراسة وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين الكفاءة الانفعالية وبين والمهارات الحياتية، وتوصي الباحثة بضرورة عقد محاضرات لتوعية الطلبة في المرحلة الثانوية بمفهوم الكفاءة الانفعالية والمهارات الحياتية.


Abstract: The current research aimed to identify emotional competence and its relationship to life skills among secondary school students in the Triangle Educational Area. It also aimed to reveal the correlation between emotional competence and life skills among secondary school students in the Triangle Educational Area within the borders of the Green Line. The study used the descriptive approach. The sample size was (276), including (104) male and (172) female secondary school students in the Triangle Educational Area. The sample was selected by random stratified method for secondary school students, according to the variables (gender, academic year), and the emotional competence scale was used from Prepared by (Abbas, 2019). The study tool consisted of an emotional competence scale consisting of three dimensions: (promoting positive emotions, the ability to employ emotions, expressing and controlling emotions), and the fourth life skills scale (2021) was used, and it was the measure. Of three skills (the skill of communication and social relations, the skill of solving problems, and the skill of investing time), the researcher reached several results that the level of emotional competence came with an arithmetic mean of (3.15) and a standard deviation of (0.59) and a moderate degree. The results of the study also showed that the life skills were with an arithmetic mean of (3.52), a standard deviation of (0.58), and a moderate degree. The study also revealed the existence of a statistically significant correlation at the significance level (α = 0.05) between emotional competence and life skills. The researcher recommends the necessity of holding lectures to educate students in the secondary stage about the concept of emotional competence and life skills.

Keywords

Main Subjects