الاحتياجات التدريبية لشاغلي الوظائف التعليمية بالإدارة العامة للتعليم بمحافظة جدة في ضوء المعايير المهنية لهيئة تقويم التعليم والتدريب the training needs of all categories of educational job holders in the Jeddah Education Department in accordance with the standards and professional paths for teachers.

Document Type : Original Article

Authors

1 مدير إدارة التدريب والابتعاث بجده - المملكة العربية السعودية

2 مشرف تربوي بإدارة التدريب بجدة المملكة العربية السعودية

3 مشرف تربوي بإدارة التدريب بجدة= المملكة العربية السعودية

4 مشرف تربوي بإدارة التدريب بجدة.- المملكة العربية السعودية

5 - مشرف تربوي بإدارة التدريب بجدة. المملكة العربية السعودية

6 مشرف تربوي بإدارة التدريب بجدة. المملكة العربية السعودية

7 -مشرف تربوي بإدارة التدريب بجدة. المملكة العربية السعودية

10.18576//ijlms.2024.328864

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية لجميع فئات شاغلي الوظائف التعليمية في إدارة تعليم جدة (بنين) وفق المعايير والمسارات المهنية ‏للمعلمين، حيث يمثل تحديد الاحتياجات التدريبية العنصر الرئيس والهيكلي في صناعة التدريب وتصميم برامجه.
وبذلك تم تحديد مشكلة الدراسة في محاولة الإجابة على التساؤل الآتي: ما الاحتياجات التدريبية لشاغلي الوظائف التعليمية في إدارة التعليم بمحافظة جدة (بنين) وفق ‏المعايير المهنية لهيئة تقويم التعليم والتدريب؟
وتنبثق أهمية هذه الدراسة في كونها أول دراسة لتحديد الاحتياج التدريبي مرجعيتها المعايير والمسارات المهنية للمعلمين في المملكة العربية السعودية، ‏كما تحدد الواقع الفعلي لحجم ونوع الاحتياجات التدريبية لشاغلي الوظائف التعليمية بشكل ‏علمي ودقيق.‏
واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي وذلك لمناسبته للإجابة على أسئلة الدراسة والتي تسعى لمعرفة الاحتياجات التدريبية لشاغلي الوظائف التعليمية من خلال مسح وجمع البيانات وتحليل نتائجها كمياً، واستخدمت الدراسة ‏ثلاث أدوات هي: أداة الاستبيان، والمقابلة، والملاحظة، بالإضافة لاستخدام استمارة استطلاع رأي الخبراء التربويين، لاستطلاع آرائهم في تحديد الاحتياجات التدريبية.
وأشارت أهم نتائج الدراسة الميدانية إلى أن مجال الممارسة المهنية حصل على المرتبة الأولى بدرجة احتياج عالية بلغت (43.82%)، ويليه في المرتبة الثانية ‏مجال المعرفة المهنية بدرجة احتياج متوسطة (35.15%)، وفي المرتبة الثالثة مجال ‏القيم والمسؤوليات بدرجة احتياج منخفضة ‏بلغت (21.03%).
كما أظهرت النتائج أن أساليب التدريس الحديثة حصلت على أعلى درجة احتياج في مجال الممارسة المهنية، وتوصلت الدراسة إلى 26 قائمة للاحتياجات التدريبية التخصصية المتعلقة بالمحتوى وطرق التدريس داخل كل تخصص‏.
وفي الاحتياج التدريبي للقيادة المدرسية حصلت مهارات القيادة الرقمية على أعلى درجة احتياج في بُعد قيادة التعليم والتعلم، أما الاحتياج التدريبي للمشرفين التربويين ففي بُعد القيادة والإشراف جاءت مهارات القيادة الفاعلة كأعلى درجة احتياج، وفي بُعد دعم التعليم والتعلم جاء تصميم البرامج التطويرية لتحسين الأداء كأعلى درجة احتياج، وفي الاحتياج التدريبي للقيادات التعليمية حصلت عبارة القيادة الإبداعية في المتغيرات على أعلى درجة احتياج ‏في بُعد التحدي.
Abstract: The study aimed to identify the training needs of all categories of educational job holders in the Jeddah Education Department in accordance with the standards and professional paths for teachers, as identifying training needs represents the main and structural element in the training industry and designing its programs. The problem of the study was identified in an attempt to answer the following question: What are the training needs for occupants of educational positions in the Education Department in Jeddah Governorate according to the professional standards of Education & Training Evaluation Commission (ETEC). The importance of this study stems from the fact that it is the first study to determine the training need based on the standards and professional paths of teachers in Saudi Arabia. It also determines the actual reality of the size and type of training needs for educational job holders in a scientific and accurate manner. The study relied on the descriptive analytical method due to its suitability to answer the study’s questions, which seek to know the training needs of educational job occupants through a survey, data collection, and quantitative analysis of its results. The study used three tools: a questionnaire, an interview, and an observation tool, in addition to using an opinion poll form. Educational experts, to seek their opinions in determining training needs. The most important results of the field study indicated that the field of professional practice ranked first with a high degree of need (43.82%), followed in second place by the field of professional knowledge with a moderate degree of need (35.15%), and in third place was the field of values and responsibilities with a degree Low need (21.03%). The results also showed that modern teaching methods received the highest degree of need in the field of professional practice, and the study reached 26 lists of specialized training needs related to content and teaching methods within each specialty. In the training need for school leadership, digital leadership skills received the highest need score in the teaching and learning leadership dimension. As for the training need for educational supervisors, in the leadership and supervision dimension, effective leadership skills received the highest need score, and in the teaching and learning support dimension, designing development programs to improve performance came as the highest. Degree of need, and in the training need for educational leaders, the phrase creative leadership in the variables obtained the highest degree of need in the challenge dimension.
 

Keywords