واقع تنفيذ البرامج التدريبية الإلكترونية والتقليدية لتحقيق أهداف التنمية المستدامة في الجامعات الحكومية بالمنطقة الجنوبية بالمملكة العربية السعودية، من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ومن في حكمهم. The Reality of Implementing Electronic and Traditional Training Programs to Achieve the Sustainable Development Goals in

Document Type : Original Article

Author

ماجستير في تقنيات التعليم، جامعة جازان، جازان، المملكة العربية السعودية

10.18576//ijlms.2025.428727.1110

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تنفيذ البرامج التدريبية الإلكترونية والتقليدية لتحقيق أهداف التنمية المستدامة في الجامعات الحكومية بالمنطقة الجنوبية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ومن في حكمهم بالجامعات الحكومية بالمنطقة الجنوبية بالمملكة العربية السعودية. ومن أجل ذلك وظفت الباحثة منهجية وصفية تحليلية، وذلك على عينة بلغت بلغت (276) فرد منها (235) أنثى و(41) ذكر، بتوظيف أداة الاستبانة. وقد خلصت الباحثة في هذه الدراسة لمجموعة من النتائج، وهي: أن درجة تنفيذ البرامج التدريبية سواء الإلكترونية أو التقليدية من طرف أعضاء هيئة التدريس ومن في حكمهم بالجامعات الحكومية بالمنطقة الجنوبية بالمملكة العربية السعودية لتحقيق أهداف التنمية المستدامة جاء بدرجة مرتفعة. وبينت الدراسة أن أهم الأنواع التي تراها العينة قادرة على تحقيق الأهداف هي البرامج التقليدية القائمة على التدريب الميداني، إلا أنها ترى أنه يمكن تعويضها بالبرامج الإلكترونية في بعض الموضوعات ولبعض الفئات. كما أن الدراسة أكدت أن أهم المعوقات التي تحول دون تحقيق البرامج التدريبية لأهداف التنمية المستدامة تتمثل في بعد أماكن التدريب عن المستفيدين وضعف الأنترنت وضيق الوقت وكثرة المهام وقلة التحفيز لهيئة التدريس. أما على مستوى الفروق فقد خلصت الدراسة الحالية إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05) أو أقل بين العينة في كل محاور الاستبانة وذلك لصالح فئة البكالوريوس، كما تم أنه تم إيجاد فروق على مستوى المحور الأول والثاني والتي تعزى لمتغير سنوات الخبرة وذلك لصالح الفئات التي لديها 5 سنوات وأكثر. في حين أنه لم ترصد أي فروق ذات دلالة فيما يتعلق بمتغير الجنس.
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract: This study aimed to investigate the implementation of electronic and traditional training programs in achieving sustainable development goals within governmental universities in the Southern Region of Saudi Arabia, from the perspective of faculty members and their equivalents. The researcher employed a descriptive-analytical methodology, utilizing a questionnaire administered to a sample of (276) individuals, comprising (235) females and (41) males.  The study yielded several findings. It was observed that the degree of implementation of both electronic and traditional training programs by faculty members in the Southern Region's governmental universities, aimed at achieving sustainable development goals, was high. The study indicated that traditional field-based training programs were perceived by the sample as most effective in achieving these goals, although electronic programs could serve as a viable alternative for certain topics and categories of individuals. Furthermore, the study identified significant obstacles hindering the training programs from achieving sustainable development goals. These included the remoteness of training locations from beneficiaries, poor internet connectivity, time constraints, heavy workloads, and a lack of motivation among faculty members. Regarding differences, the study found statistically significant differences (at a significance level of 0.05 or less) across all questionnaire axes in favor of the bachelor's degree category. Additionally, differences were observed in the first and second axes attributed to years of experience, favoring categories with 5 years or more. Conversely, no statistically significant differences were found concerning the gender variable.

Keywords

Main Subjects