آليات مقترحة لتخطيط المسار الوظيفي لقيادات الإدارات التعليمية بالمملكة العربية السعودية Proposed Mechanisms for Career Path Planning for Educational Administration Leaders in the Kingdom of Saudi Arabia

Document Type : Original Article

Author

مشرف تربوي - قسم التطوير والتحول.إدارة التعليم بمحافظة المخواة - المملكة العربية السعودية.

10.18576//ijlms.2025.368388.1096

Abstract

: هدف البحث الكشف عن متطلبات تخطيط المسار الوظيفي لقيادات الإدارات التعليمية، ومعوقات هذا التخطيط، مع تقديم آليات مقترحة لتخطيط المسار الوظيفي لقيادات الإدارات التعليمية، حيث استخدم البحث المنهج الوصفي المسحي وشملت العينة 258 إداريًا من الإدارات التعليمية في مكة المكرمة، الرياض، والمنطقة الشرقية، وجمعت البيانات عبر استبانة؛ وأظهرت النتائج أن المتطلبات جاءت بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي كلي(3.11)، مع تقدم التأهيل والتدريب بمتوسط(3.54)، ثم التحفيز والتمكين بمتوسط حسابي(3.10)، وأخيرًا الاستدامة بمتوسط حسابي (2.86)، أما المعوقات فجاءت بدرجة كبيرة وبمتوسط حسابي كلي (3.51) حيث تصدرت التوقعات المستقبلية المرتبة الأولى بمتوسط حسابي (3.85)، ثم أساليب التقييم بمتوسط حسابي (3.39)، وأخيرًا الثقافة التنظيمية بمتوسط حسابي (3.27)، وأوصت بضرورة تضمين مهارات تخطيط المسار الوظيفي ضمن برامج تأهيل وإعداد القادة الإداريين، وتشكيل لجان متخصصة لدراسة معوقات تخطيط المسار الوظيفي ووضع السبل المقترحة والإجراءات المتطلبة للتغلب عليها، وعقد برامج وندوات للتوعية بأهمية تخطيط المسار الوظيفي.
 
 
 
 
Abstract: This research aims to identify the requirements for career path planning for educational administration leaders, the obstacles to this planning, and to propose mechanisms for career path planning for these leaders. The research utilized a descriptive survey method, and the sample included (258) administrators from educational administrations in Mecca, Riyadh, and the Eastern Province. Data was collected through a questionnaire. The results indicated that the requirements were rated at a medium level with an overall mean of (3.11), training and qualification having the highest mean of (3.54), followed by motivation and empowerment with a mean of (3.10), and finally sustainability with a mean of (2.86). On the other hand, the obstacles were rated at a high level with an overall mean of (3.51), with future expectations ranking first with a mean of (3.85), followed by evaluation methods with a mean of (3.39), and organizational culture with a mean of (3.27). The research recommended including career path planning skills in training and preparation programs for administrative leaders, forming specialized committees to study the obstacles to career path planning and propose solutions and necessary procedures to overcome them, and organizing programs and seminars to raise awareness about the importance of career path planning.

Keywords

Main Subjects