دور الإبداع الإداري في خلق ثقافة تنظيمية لدى مديري المدارس الإعدادية في منطقة النقب من وجهة نظر المعلمين والمديرين The Role of Administrative Creativity in Fostering an Organizational Culture Among Middle School Principals in the Negev Region from the Perspectives of Teachers and Principals

Document Type : Original Article

Author

باحث دكتوراة – الجامعة العربية الامريكية- فلسطين.

10.18576//ijlms.2025.360081.1093

Abstract

الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف دور الإبداع الإداري في خلق ثقافة تنظيمية لدى مديري المدارس الإعدادية في منطقة النقب من وجهة نظر المعلمين والمديرين. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتم جمع البيانات من خلال استبيان مخصص شمل أربعة أبعاد رئيسية: الأصالة، المرونة، الطلاقة الفكرية، ودعم الابتكار. تكونت العينة من (94) معلمًا ومديرًا تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مجتمع الدراسة، أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى تأثير الإبداع الإداري في خلق ثقافة تنظيمية كان مرتفعًا في جميع الأبعاد، حيث تراوحت المتوسطات الحسابية بين (3.88) و(3.90). كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، والمنصب الوظيفي، أوصت الدراسة بضرورة تعزيز ثقافة الإبداع الإداري في المدارس من خلال تصميم برامج تدريبية لتطوير مهارات المديرين والمعلمين في الابتكار، ودعم المبادرات الإبداعية، وتوفير بيئة تعليمية مرنة تشجع على التفكير النقدي والعمل الجماعي.


 
 
 
 
 
Abstract: This study aimed to explore the role of administrative creativity in fostering an organizational culture among middle school principals in the Negev region from the perspectives of teachers and principals. The study employed a descriptive analytical approach, and data were collected using a structured questionnaire covering four key dimensions: originality, flexibility, intellectual fluency, and support for innovation. The sample consisted of 94 teachers and principals selected randomly from the study population.
The results revealed that the level of administrative creativity's influence on creating an organizational culture was high across all dimensions, with mean scores ranging between (3.88) and (3.90). The findings also indicated no statistically significant differences based on gender, academic qualification, years of experience, or job position.
The study recommended the need to enhance administrative creativity in schools through the design of training programs to develop innovative skills among principals and teachers, support creative initiatives, and provide a flexible learning environment that fosters critical thinking and teamwork.

Keywords

Main Subjects