أثر استخدام إستراتيجية التعلم التوليدي في تنمية المفاهيم الدينية والتفكير الإبداعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية The Effect of Using the Generative Learning Strategy in Developing Religious Concepts and Creative Thinking among Primary School Students

Document Type : Original Article

Authors

1 باحث ماجستير بقسم المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم _ كلية التربية - جامعة السويس

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية وعميد كلية التربية الأسبق - جامعة السويس

3 أستاذ المناهج وطرق تدريس التربية الإسلامية - كلية التربية ـ جامعة الأزهر

10.18576//ijlms.2025.357951.1090

Abstract

مستخلص البحث
هدف البحث إلى دراسة أثر استخدام التعلم التوليدي في تنمية المفاهيم الدينة ، والتفكير الإبداعي لدى تلاميذالمرحلة الابتدائية ، وقد قام الباحث بإعداد إطار نظري تضمن ثلاثة محاور :المفاهيم الدينية والتفكير الإبداعي ، إستراتيجة التعلم التوليدي ، واستخدم الباحث المنهج الوصف والمنهج التجريبي ، وأعد أدوات لجمع البيانات وهى :قائمة بالمفاهيم الدينية ، وقائمة بمهارات التفكير الإبداعي ، ثم أعد إستراتيجية قائمة على التعلم التوليدي ، وتم إعداد اختبارين أحدهما لقياس المفاهيم الدينية والثاني لقياس مهارات الفكير الإبداعي ، وتم تطبيق الأدوات على تلاميذ مدرسة المعمل الابتدائية التابعة لإدارة جنوب السويس التعليمية في الفصل الدراسي الثاني للعام 2023 / 2024 م . وتوصل البحث إلى أهم النتائج التالية :
ــ أن هناك فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التلاميذ مجموعة البحث في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم الدينية ، لصالح التطبيق البعدي لدي تلاميذ الصف السادس الابتدائي .
ــ وكذلك يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التلاميذ مجموعة البحث في اختبار مهارات التفكير الإبداعي في التطبيق القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي لدي تلاميذ الصف السادس الابتدائي . وأوصى البحث بأهمية استخدام إستراتيجية التعلم التوليدي في التدريس .
 
 
 
 
Abstract: The purpose of this research paper is to evaluate the effectiveness of using generative learning in development of religious concepts and creative thinking among primary school students. The researcher prepared a theoretical framework that included three main axes included “religious concepts, creative thinking and the strategy of generative learning”. The researcher used descriptive and experimental approaches, and prepared tools for data collection, which included a list of religious concepts and a list of creative thinking skills. Then a strategy based on generative learning was developed, and two tests were prepared: one to measure religious concepts and the other to assess creative thinking skills. The tools were applied to the students of Al-Ma'mal Primary School affiliated with the South Suez Education Administration in the second semester of the academic year 2023/2024.
The research achieved the following important results:

There is a statistically significant difference between the mean/ average scores of the students in the research group in the pre-test and post- test for religious concepts, in favor of the post-test results for the sixth-grade primary school students.
There is also a statistically significant difference between the average/ mean scores of the research group students in the pre-test and post-test for creative thinking skills, in favor of the post-test results for the sixth-grade primary students. The research recommended the importance of using the generative learning strategy in teaching.

Keywords

Main Subjects