واقع تطبيق حصة التربية الرياضية في ظل الاوبئة من وجهة نظر معلمي التربية الرياضية. "وباء كورونا نموذجا" The Reality of Implementing the Physical Education Class in light of Epidemics from the Perspective of Physical Education Teachers. "Corona Epidemic as a Model"

Document Type : Original Article

Authors

1 كلية الآداب - جامعة القدس– فلسطين.

2 كلية العلوم التربوية - جامعة القدس– فلسطين.

10.18576//ijlms.2025.352366.1086

Abstract

هدفت هذه الدراسة التعرف الى واقع تطبيق حصة التربية الرياضية في ظل الاوبئة من وجهة نظر معلمي ومعلمات التربية الرياضية في مديرية التربية والتعليم لمحافظة بيت لحم/ فلسطين للعام الدراسي(2022،2021). وسعت الدراسة التعرف الى واقع تأثير جائحة كورونا على حصة التربية الرياضية المدرسية والتعرف الى واقع تأثير جائحة كورونا على حصة التربية الرياضية المدرسية من وجهة نظر معلمي التربية الرياضية تبعا للمتغيرات (الجنس، سنوات الخبرة، المؤهل العلمي)، واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي، باستخدام الاستبانة كأداة لجمع البيانات، واظهرت نتائج الدراسة ان واقع تأثير جائحة كورونا على حصة التربية الرياضية المدرسية من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة عالية، وبينت انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة في المتوسطات الحسابية لواقع تأثير جائحة كورونا على حصة التربية الرياضية المدرسية من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير الجنس، وانه لا توجد فروق دالة إحصائياً في المتوسطات الحسابية لواقع تأثير جائحة كورونا على حصة التربية الرياضية المدرسية من وجهة نظر المعلمين يعزى لمتغير سنوات الخبرة، وذلك لمجال الحصة التعليمية المكثفة، بينما كان هناك فروق الفروق في مجال الطلبة بين (أكثر من 10 سنوات) و(من 5-10 سنوات) لصالح (أكثر من 10 سنوات). وفي مجال الحصة الإلكترونية كانت الفروق بين (أكثر من 10 سنوات) و(أقل من 5 سنوات) لصالح (أكثر من 10 سنوات)، وبين (أكثر من 10 سنوات) و(من 5-10 سنوات) لصالح (أكثر من 10 سنوات).
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المتوسطات الحسابية لواقع تأثير جائحة كورونا على حصة التربية الرياضية المدرسية من وجهة نظر المعلمين يعزى لمتغير المؤهل العلمي لمجال الطلبة ومجال الحصة الالكتروني،
 
Abstract: This study aimed to identify the reality of implementing the physical education class in light of epidemics from the point of view of physical education teachers in the Education Directorate of Bethlehem Governorate/Palestine for the academic year (2022, 2021). The study sought to identify the reality of the impact of the Corona pandemic on the school physical education class and to identify the reality of the impact of the Corona pandemic on the school physical education class from the point of view of physical education teachers according to the variables (gender, years of experience, academic qualification). The researchers used the descriptive approach, using the questionnaire as a tool for collecting data. The results of the study showed that the reality of the impact of the Corona pandemic on the school physical education class from the point of view of teachers came at a high degree, and showed that there are no statistically significant differences at the level of significance in the arithmetic averages of the reality of the impact of the Corona pandemic on the school physical education class from the point of view of teachers attributed to the gender variable, and that there are no statistically significant differences in the arithmetic averages of the reality of the impact of the Corona pandemic on the school physical education class from the point of view of teachers attributed to the variable years of experience, for the field of intensive educational class, while there were differences in the field of students between (more than 10 years) and (from 5-10 years) in favor of (more than 10 years). In the field of electronic class, the differences between (more than 10 years) and (less than 5 years) were in favor of (more than 10 years), and between (more than 10 years) and (from 5-10 years) in favor of (more than 10 years). There are no statistically significant differences in the arithmetic averages of the reality of the impact of the Corona pandemic on the school physical education class from the point of view of teachers attributed to the variable of the academic qualification of the students' field and the field of the electronic class, while there are statistically significant differences in the arithmetic averages of the reality of the impact of the Corona pandemic on the school physical education class from the point of view of teachers for the field of intensive educational class, and the differences in the field of intensive educational class were between (bachelor's) and (diploma) and in favor of (bachelor's). The researchers recommend the necessity of: holding continuous training courses to provide teachers with the necessary skills for e-learning, and providing e-learning requirements, tools and applications for teachers, that e-learning be a complement to teaching and teaching physical education and not a substitute for it, and promoting the culture of following healthy habits during the physical education class for teachers and students.

Keywords

Main Subjects