درجة ممارسة مديري مدارس التربية الخاصة في منطقة المثلث للقيادة الابتكارية من وجهة نظر المعلمين Degree of Special Education School Principals Practice in Triangle District for Innovative Leadership from Teachers’ Point of View

Document Type : Original Article

Author

باحثة دكتوراه بالجامعة العربية الأمريكية - رام الله - فلسطين

10.18576//ijlms.2024.320384.1077

Abstract

ملخص:
هدفت الدراسة التعرف إلى درجة ممارسة مديري مدارس التربية الخاصة في منطقة المثلث للقيادة الابتكارية من وجهة نظر المعلمين. وتكونت عينة الدراسة من (329) معلماً ومعلمة من معلمي مدارس التربية الخاصة في منطقة المثلث تم اختيارهم بطريقة متيسرة، خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2023/2024. وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي حيث تم تطوير استبانة لقياس درجة ممارسة مديري مدارس التربية الخاصة في منطقة المثلث للقيادة الابتكارية، وقد تم التأكد من صدقها وثباتها.
وقد أظهرت النتائج أن تقديرات عينة الدراسة لدرجة ممارسة مديري مدارس التربية الخاصة في منطقة المثلث للقيادة الابتكارية جاء عاليًا، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في آراء أفراد العينة حول درجة ممارسة مديري مدارس التربية الخاصة في منطقة المثلث للقيادة الابتكارية ككل يُعزى إلى متغيري (النوع الاجتماعي، والمؤهل العلمي)، ووجود فروق دالة إحصائيًا في آراء أفراد العينة حول درجة ممارسة مديري مدارس التربية الخاصة في منطقة المثلث للقيادة الابتكارية ككل يُعزى إلى متغير سنوات الخبرة، ولصالح ذوي سنوات الخبرة (10 سنوات فأكثر).
وفي ضوء نتائج الدراسة تم وضع عدد من التوصيات كان منها: ضرورة تبني برامج توعوية تساهم في رفع مستوى الوعي بأهمية الممارسات القيادية الابتكارية ودورها في تسيير العملية الإدارية وخاصة في المجال التعليمي، وتكثيف البرامج التدريبية التي تساهم في زيادة خبرة وكفاءة مديري المدارس نحو تطبيق الممارسات المبتكرة في القيادة.
 
 
Abstract: This study aimed at investigating the degree of special education school principals practice in Triangle district for innovative leadership from teachers’ point of view. The study sample consisted of (329) teachers, in special education school principals practice in Triangle district, were chosen by convenience method. The descriptive correlational approach was used, the researcher developed questionnaire to identify the degree of special education school principals practice in Triangle district for innovative leadership from teachers’ point of view, and its validity and reliability were confirmed.
The study results showed that the estimates of the study sample for the degree of special education school principals practice in Triangle district for innovative leadership was high, and there were no statistically significant differences on the estimates of the study sample about the degree of special education school principals practice in Triangle district for innovative leadership as a whole, due to the variables (gender and educational qualification). and there were statistically significant differences on the estimates of the study sample about the degree of special education school principals practice in Triangle district for innovative leadership as a whole, due to the years of experience, in favor of (10 years and over).
The study recommended to adopting awareness programs that contribute to raising the level of awareness of the importance of innovative leadership practices and their role in managing the administrative process, especially in the educational field, and intensifying training programs that contribute to increasing the experience and efficiency of school principals towards applying innovative leadership practices.

Keywords

Main Subjects