الأثر النفسي لمواجهة الوصم الذي يعاني منه طلاب العسر السمعي من وجهة نظر الأهل في مدارس منطقة النقب The Psychological Impact of Confronting the Stigma Suffered by Students with Hearing Loss in Schools in the Negev Region from the Parents’ Point of view

Document Type : Original Article

Author

طالبة دكتوراه بالجامعة العربية الأمريكية - رام الله - فلسطين

10.18576//ijlms.2024.309691.1071

Abstract

الملخص باللغة العربية
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن الأثر النفسي لمواجهة الوصم الذي يعاني منه طلاب العسر السمعي في مدارس منطقة النقب من وجهة نظر الأهل, وتم تطبيق البحث على عينة مكونة من (50) أب وأم من أهالي طلاب العسر السمعي, وتعرف الفروق في إجاباتهم تبعاً لمتغيرات المؤهل العلمي للأهل والمستوى الاقتصادي للأسرة, واعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي, ولهذا الغرض تم تطبيق استبانة مكونة من(30) بنداً, وأظهرت النتائج بأن الأثر النفسي لمواجهة الوصم الذي يعاني منه طلاب العسر السمعي في مدارس منطقة النقب من وجهة نظر الأهل جاءت بدرجة (كبيرة) على الاستبانة ككل, وأكدت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الأثر النفسي لمواجهة الوصم الذي يعاني منه طلاب العسر السمعي في مدارس منطقة النقب من وجهة نظر الأهل تعزى لمتغير المؤهل العلمي للأهل لصالح غير المتعلم, وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الأثر النفسي لمواجهة الوصم الذي يعاني منه طلاب العسر السمعي في مدارس منطقة النقب من وجهة نظر الأهل تعزى لمتغير المستوى الاقتصادي للأسرة, وفي ضوء النتائج قدم البحث بعض المقترحات منها: عقد ندوات تثقيفية لتوعية الأسرة والعاملين في المؤسسات التعليمية على نشر ثقافة تقبل الطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة بمن فيهم ذوي العسر السمعي ودعمهم للاندماج في المجتمع دون تمييز.
 
 
Abstract: The current research aimed to revealing the psychological impact of confronting the stigma suffered by students with hearing loss in schools in the Negev region from the parents’ point. The research was applied to a sample of (50) father and mother who are parents of students with hearing loss, and the differences in their answers were identified according to parents’ educational qualifications, and the economic level of the family. The research adopted the descriptive analytical approach. For this purpose, a questionnaire consisting of (30) items. The results showed that the psychological impact of confronting the stigma suffered by students with hearing loss in schools in the Negev region from the parents’ point was a great extent on the questionnaire as a whole. The results confirmed that there are statistically significant differences in the psychological impact of confronting the stigma suffered by students with hearing loss from the parents’ point due to the variable of parents’ educational qualifications, and there are no statistically significant differences in the psychological impact of confronting the stigma suffered by students with hearing loss from the parents’ point due to the variable and the economic level of the family. The research presented some suggestions, including: Holding educational seminars to raise awareness among families and employees of educational institutions to spread a culture that accepts students with special needs, including those with hearing loss, and to support them to integrate into society without discrimination.

Keywords

Main Subjects