(Micro-Training)أثر تصميم بيئة إلكترونية قائمة على التدريب المصغّر في تنمية مهارات إنتاج الواقع المعزّز لدى معلمات الطفولة المبكرة The Impact of Designing an E-Environment Based on Micro-Training to Develop Augmented Reality Production Skills Among Early Childhood Female- Teachers

Document Type : Original Article

Authors

1 أستاذ تقنيات التعليم المشارك -كلية التربية _جامعة الملك خالد – الملمكة العربية السعودية

2 ماجستير في تقنيات التعليم - كلية التربية - جامعة الملك خالد - المملكة العربية السعودية

10.18576//ijlms.2024.310257.1072

Abstract

المستخلص: هدف البحث الحالي إلى قياس أثر تصميم بيئة إلكترونية قائمة على التدريب المصغّر (Micro-Training) على تنمية مهارات إنتاج الواقع المعزّز لدى معلمات الطفولة المبكرة، ولتحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على المنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة ذات اختبار قَبْلي وبَعْدي، وتم تصميم بيئة تدريب إلكترونية قائمة على التدريب المصغّر لتدريب مجموعة التجريب على مهارات إنتاج الواقع المعزّز، وتم اختيار عينة عشوائية من معلمات الطفولة المبكرة بمدارس مختلفة في مدينة خميس مشيط، وتم إعداد اختبار معرفي، وبطاقة ملاحظة، وبطاقة جودة المنتج النهائي، وتطبيق الكل بشكل قَبْلي وبَعْدي، وذلك لقياس أثر البيئة الإلكترونية القائمة على التدريب المصغّر على معارف مهارات الواقع المعزّز لعينة البحث، والبالغ عددها 27 معلمة، وأشارت النتائج إلى ( فاعلية استخدام بيئة التدريب المصغر في تنمية مهارات الواقع المعزز لدى معلمات الطفولة المبكرة) وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطَي درجات عينة البحث في الاختبارين القَبْلي والبَعْدي لمعارف الواقع المعزّز لصالح التطبيق البَعْدي، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطَي درجات عينة البحث في بطاقة الملاحظة القَبْلية والبَعْدية لصالح التطبيق البَعْدي، وأشارت نتائج تطبيق بطاقة جودة المنتج النهائي إلى يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط درجات عينة البحث وبين درجة الإتقان (2) وذلك لصالح متوسط درجات عينة البحث، وتُعزى هذه النتائج إلى أن المتغيّر المستقل المتمثل في بيئة التدريب الإلكترونية القائمة على التدريب المصغّر كان له أثر دالٌّ في تنمية مهارات الواقع المعزّز.
Abstract: The current research investigates the impacts of designing an electronic environment through micro-training on developing augmented reality (AR) production skills among early childhood female teachers. To achieve this goal, the quasi-experimental approach with one group with a pre-and post-test was relied upon, and a training environment was designed. An electronic test based on micro-training was used to train the sample on AR production skills. A random sample of early childhood teachers in different schools in Khamis Mushait was selected. A cognitive test, a note card, and a final product quality card were prepared and applied pre-and post-tests to measure the impact of the electronic environment based on mini training on knowledge and skills related to AR for the research sample, which numbered 27 teachers. The results indicated statistically significant differences at the level of 0.05 between the average scores of the research sample in the pre-and post-tests on knowledge regarding technology. AR is in favor of the post-application. The results also indicated statistically significant differences at the level of 0.05 between the average scores of the research sample in the pre- and post-observation cards in favor of the post-application. The results of the application of the final product quality card indicated a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average score of the research sample and the degree of mastery (2) in favor of the average score of the research sample. These results are attributed to the fact that the independent variable represented by the electronic training environment based on micro-training significantly impacted the development of skills related to AR.

Keywords

Main Subjects