توظيف التّكنولوجيا في التّعليم: فاعليّة القصص الرّقميّة في تطوير مهارات التّعبير لدى تلاميذ المرحلة الأساسيّة في المجتمع العربي الفلسطينيّ Employing Technology in Education: The Effectiveness of Digital Stories in Developing Expression Skills among Primary School Students in Arab-Palestinian Society

Document Type : Original Article

Authors

1 Al-Qasemi College of Education, & David Yellin Academic College of Education

2 Al-Qasemi College of Education

10.18576//ijlms.2024.302122.1068

Abstract

تهدف الدّراسة الحاليّة إلى الوقوف على مدى مساهمة توظيف القصّة الرّقميّة في تعزيز التّعبير الشّفويّ والكتابيّ لدى تلاميذ الصَّفّ الثّاني في إحدى المدارس الابتدائيّة في المجتمع العربيّ-الفلسطينيّ. من خلال اعتماد المنهج شبه التّجريبيّ. تمّ تمرير خطّة تدخّل تضمّن ستّ وحدات لغويّة، تضمّنت كلّ وحدة منها 4-6 دروس تعليميّة اختيرت محتوياتها وفق منهج التّربية اللّغويّة المعتمد وزاريًّا، وصُمّمت نصوصها الورقيّة على شكل قصص رقميّة. تضمّنت خطّة التدخّل نصّين قصصيّن، نصًّا إرشاديًّا، نصّين معلوماتيّين ونصًّا شعريًّا. ثمّ تحويل هذه النّصوص من نصوص ورقيّة إلى نصوص رقميّة بالاعتماد على الأداة الرقميّة storyboard وبالاستعانة بمختصّين في مجال الرّسم، الصّوت، الإنتاج والحَوْسَبة.
تكوّنت عيّنة الدّراسة من 48 تلميذًا وتلميذة من الصفّ الثاني الابتدائيّ في مدرسة عربيّة تقع في فلسطين الدّاخل. توزّعت العيّنة على مجموعتين: الضّابطة التّي شملت 24 تلميذًا وتلميذةً، والتّجريبيّة شملت العدد نفسه 24 درسوا المحتوى نفسه؛ ولكن من خلال توظيف القصص الرّقميّةـ مرّت العيّنة بامتحان قبلي، خطّة التدخّل وامتحان بعديّ.
توصّلت الدّراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة في درجات المبحوثين في الاختبار البعديّ بين المجموعتين الضّابطة والتّجريبية لصالح المجموعة التّجريبية التي تعلّمت بواسطة برنامج التّدخل القائم على القصص الرقميّة؛ ممّا يشير إلى فاعليّة القصّة الرّقميّة في تطوير التّعبير الشّفويّ والكتابيّ لدى المشاركين.
Abstract: The current study aims to examine the contribution of using digital storytelling in enhancing oral and written expression among second-grade students in a primary school within the Arab-Palestinian community. The quasi-experimental method was adopted, through which an intervention plan was implemented, consisting of six linguistic units. Each unit included 4-6 educational lessons selected according to the ministerially approved language education curriculum. The intervention plan included six texts. These texts were converted from paper to digital format using the digital tool storyboard, with the assistance of specialists in the fields of drawing, sound, production, and computing.
The study sample comprised 48 second-grade students from an Arab school located in Palestine. The sample was divided into two groups: the control group, which included 24 students who studied the content in a traditional manner using face-to-face instruction and discussion, and the experimental group, which included 24 students who studied the same content through digital storytelling. The sample underwent a pre-test and a post-test.
The study found statistically significant differences in post-test scores between the control and experimental groups, in favor of the experimental group that learned through the digital storytelling intervention program. This indicates the effectiveness of digital storytelling in developing participants' oral and written expression.

Keywords

Main Subjects