تصور مقترح لدور إدارة الموارد البشرية في متابعة الالتزام بأخلاقيات المهنة كما يراها مدراء المدارس في محافظة رام الله والبيرة Proposed Vision for the Role of Human Resources Management in Monitoring Professional Ethics Compliance as Seen by School Principals in Ramallah and Al-Bireh Governorate

Document Type : Original Article

Author

طالبة دكتوراه بالجامعة العربية الأمريكية - رام الله - فلسطين

10.18576//ijlms.2024.294974.1064

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى دور إدارة الموارد البشرية في متابعة الالتزام بأخلاقيات المهنة كما يراها مدراء المدارس في محافظة رام الله والبيرة. استخدمت الدراسة منهج البحث النوعي، من خلال استخدام أداة المقابلة الجماعية أو المجموعة البؤرية. هذا المنهج يركز على جمع بيانات وصفية مفصلة من خلال الحوار المباشر والتفاعل مع المشاركين، وذلك لفهم تجاربهم، وجهات نظرهم، والمعاني التي يمنحونها للظواهر المدروسة بشكل عميق وشامل. واستخدام المجموعات البؤرية يتيح للباحث استكشاف التصورات والآراء المعقدة بطريقة تفاعلية، حيث يمكن للمشاركين التأثير في بعضهم البعض خلال النقاش، مما يؤدي إلى الكشف عن آراء ومعتقدات قد لا تظهر في سياقات بحثية أخرى. وتألف مجتمع الدراسة من جميع مدراء ومديرات مدارس محافظة رام الله والبيرة، كما تمَّ اختيار عينة مقصودة قوامها (10) مدراء، وأظهرت أبرز نتائج الدراسة أهمية دور إدارة الموارد البشرية في تنظيم السلوكيات الأخلاقية ضمن المؤسسات التعليمية، مؤكدةً على الحاجة إلى وجود قوانين ومعايير تحدد سلوك الموظفين وتسيير المؤسسة. كذلك، تُظهر النتائج دور المديرين، كقادة في المؤسسة، في تعزيز الالتزام بالأخلاقيات من خلال كونهم قدوة في سلوكياتهم لباقي المعلمين والإداريين. كما أظهرت النتائج أهمية تبني قيم الشفافية، التمكين، النزاهة، والحياد، وتجنب التحيز في جميع المستويات. من خلال البرامج التدريبية والبروتوكولات، مع الإشارة إلى تعزيز الحاجة إلى تقوية الالتزام بالأخلاق المهنية وتقدير أهمية مدونة السلوك المهنية، مع استخدام أدوات كالملاحظة وتقييم السلوكيات لضمان الالتزام بالمعايير الأخلاقية وتنفيذ تدابير تصحيحية عند الضرورة. كما أشارت النتائج إلى التأكيد على الحاجة لتحديث مدونة السلوك بانتظام وإقامة ورشات عمل لرفع الوعي بأهمية الأخلاق المهنية. ..
Abstract: This study aimed to explore the role of human resources management in monitoring compliance with professional ethics as perceived by school principals in the Ramallah and Al-Bireh governorate. The study adopted a qualitative research methodology, utilizing focus group interviews as the primary tool. This approach focuses on collecting detailed descriptive data through direct dialogue and interaction with participants to understand their experiences, perspectives, and the meanings they assign to the studied phenomena in a deep and comprehensive manner. The use of focus groups allows the researcher to explore complex perceptions and opinions interactively, as participants can influence each other during the discussion, revealing views and beliefs that may not emerge in other research contexts. The study population consisted of all school principals in the Ramallah and Al-Bireh governorate, and a purposive sample of (10) principals was selected. The most significant findings of the study highlighted the crucial role of human resources management in regulating ethical behaviors within educational institutions, emphasizing the need for laws and standards that define employee behavior and guide the institution. Additionally, the results revealed the role of principals as leaders in the institution in enhancing compliance with ethics through their exemplary behavior for other teachers and administrators. The findings also underscored the importance of adopting values of transparency, empowerment, integrity, and neutrality, and avoiding bias at all levels. Through training programs and protocols, the study pointed to the need to strengthen commitment to professional ethics and recognize the importance of a professional code of conduct, with the use of tools such as observation and behavior evaluation to ensure compliance with ethical standards and implement corrective measures when necessary. The results also highlighted the need for regular updates to the code of conduct and the organization of workshops to raise awareness about the importance of professional ethics. Principals see the importance of applying the code of conduct and continuously support its improvement to meet the evolving needs of schools and the community. In light of the study's findings, several recommendations were made, including empowering the principal and alleviating some of their burdens, as well as granting greater authority to school principals to aid in the performance of their monitoring duties.

Keywords

Main Subjects