مفهوم الذات لدى طلاب صعوبات التعلم المحددة المدمجين في التربية العادية في المدارس الأساسية العليا في القدس Self-Concept of Students with Specific Learning Difficulties Integrating into Regular Education in Jerusalem's Higher Elementary Schools

Document Type : Original Article

Author

باحثة دكتوراه فلسفة التربية الخاصة - الجامعة العربية الأمريكية - رام الله - فلسطين

10.18576//ijlms.2024.288033.1062

Abstract

الملخص
هدفت الدراسة التعرف إلى مفهوم الذات لدى طلاب صعوبات التعلم المحددة المدمجين في التربية العادية في المدارس الاساسية العليا في القدس، ولتحقيق ذلك استخدمت الباحثة المنهج الوصفي وطبقت استبانة على(60) طالباً وطالبة من طلاب صعوبات التعلم المحددة المدمجين في التربية العادية في المدارس الاساسية العليا في القدس، أظهرت النتائج أن مفهوم الذات لدى طلاب صعوبات التعلم المحددة المدمجين في التربية العادية في المدارس الاساسية العليا في القدس جاء بدرجة متوسطة، أوصت الدراسة بتوفير برامج إرشادية للطلبة من ذوي صعوبات التعلم لتوعيتهم حول مفهوم الذات لديهم.
Abstract
The study aimed to identify the self-concept of students with specific learning difficulties who were integrated into regular education in higher basic schools in Jerusalem. To achieve this, the researcher used the descriptive approach and applied a questionnaire to (60) male and female students with specific learning difficulties who were integrated into regular education in higher basic schools in Jerusalem. Jerusalem, The results showed that the self-concept of students with specific learning difficulties who were integrated into regular education in senior basic schools in Jerusalem came to a moderate degree, The study recommended providing guidance programs for students with learning difficulties to raise their awareness of their self-concept.

Keywords

Main Subjects