فاعلية الهولوجرام في تدريس العلوم لتنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير البصري لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي. The Effectiveness of Using Holography in Teaching Science for Developing Visual Thinking (VT) Skills and Scientific Concepts of Primary 5 Pupils

Document Type : Original Article

Authors

1 باحثة ماجستير بقسم المناهج وطرق التدريس- كلية التربية – جامعة السويس

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد - كلية التربية – جامعة السويس

3 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المتفرغ - كلية التربية – جامعة السويس

4 مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم - كلية التربية – جامعة السويس

10.18576//ijlms.2024.307144.1069

Abstract

مستخلص البحث

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية تقنية الهولوجرام في تنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير البصري لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي ذو التصميم الشبه تجريبي ذو المجموعتين المتكافئتين (القياس القبلي والبعدي)، حيث تم إعادة صياغة محتوي وحدة "الأنماط في السماء" المقررة على تلاميذ الصف الخامس الابتدائي لقياس فاعلية تقنية الهولوجرام في تنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير البصري، ولقياس فاعلية هذه الوحدة المصاغة في تنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير البصري تم إعداد اختبار للمفاهيم العلمية واختبار لقياس مهارات التفكير البصري، وطبقت مواد وأدوات البحث على عينة مكونة من (60) تلميذ وتلميذة بمدرسة الشهيد النقيب محمد عمرو الطاهر في محافظة السويس التابعة لإدارة جنوب، مقسمين بالتساوي إلى مجموعتين، أحدهما مجموعة تجريبية وعددها (30) تلميذ وتلميذة ودرست باستخدام تقنية الهولوجرام، والمجموعة الأخرى المجموعة الضابطة وعددها (30) تلميذ وتلميذة ودرست بالطريقة المعتادة، وقد توصل البحث إلى النتائج التالية: استخدام تقنية الهولوجرام في تدريس العلوم كان له فاعلية في تنمية المفاهيم العلمية لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، استخدام تقنية الهولوجرام في تدريس العلوم كان له فاعلية في تنمية مهارات التفكير البصري لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي.


Abstract: This Research aimed to identify the effectiveness of using Holography in teaching science for developing Visual Thinking (VT) skills and scientific concepts of primary 5 pupils, to achieve this goal, The descriptive analytical method and the experimental method with a quasi-experimental design with two equal groups (pre- and post-measurement) were used, where the content of the “patterns of motion in the sky” unit assigned to fifth grade in primary school pupils in science was Formulating by the Holography strategy. To measure the effectiveness of this unit in developing scientific concepts and visual thinking skills, a test of scientific concepts for this unit and a visual thinking scale were prepared, and the research materials and tools were applied to a sample that consists of (60) pupils (males and females) from the fifth grade of primary school at Alshaheed Alnakeeb Mohamed Amr Eltahir School, South Educational Administration in Suez, divided equally into two groups, one of which is the experimental group, which has (30) pupils and taught by the Holography, and the other group is the control group, which has (30) pupils and taught by the usual way, the research reached the following results: Using the Holography in teaching science was effective in developing scientific concepts for primary five pupils. Using Holography in teaching science was effective in developing visual thinking skills for primary five pupils.

Keywords

Main Subjects