دور القيادة المدرسية في تنمية الإبداع لدى معلمي المدارس الأساسية في مدينة القدس The Role of School Leadership in Developing Creativity Among Basic School Teachers in The City of Jerusalem From The Teachers’ Point

Document Type : Original Article

Author

باحثة دكتوراه - الجامعة العربية الأمريكية - رام الله - فلسطين

10.18576//ijlms.2024.282047.1056

Abstract

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن دور القيادة المدرسية في تنمية الإبداع لدى معلمي المدارس الأساسية في مدينة القدس من وجهة نظر المعلمين, وتم تطبيق البحث على عينة مكونة من (120) معلماً ومعلمة, وتعرف الفروق في إجاباتهم تبعاً لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة, واعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي, ولهذا الغرض تم تطبيق استبانة مكونة من(30) بنداً موزعة على أربعة محاور لدور القيادة المدرسية في تنمية الإبداع وهي: (العملية التدريسية, تحسين وتطوير البيئة المدرسية, العلاقات الإنسانية, التفكير والحوار والمناقشة), وأظهرت النتائج بأن دور القيادة المدرسية في تنمية الإبداع جاء بدرجة كبيرة على الاستبانة ككل وفي كل محور على حدة, وأكدت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور القيادة المدرسية في تنمية الإبداع من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير الجنس وعدد سنوات الخبرة، ووجود فروق ظاهرية قليلة نسبياً تبعاً لمتغير المؤهل العلمي لصالح حملة الدراسات العليا، وفي ضوء النتائج قدم البحث بعض المقترحات منها: تخصيص ميزانية تساعد المعلمين في المدرسة على تطبيق أنشطة صفية ولا صفية تنمي الجانب الإبداعي لدى الطلبة بدعم من القيادة المدرسية.
Abstract: The current research aimed to reveal the role of school leadership in developing creativity among basic schoolteachers in the city of Jerusalem from the teachers’ point of view. The research was applied to a sample of (120) male and female teachers, and the differences in their answers were identified according to the variables of gender, academic qualification, and years of experience. The research adopted the descriptive analytical approach. For this purpose, a questionnaire consisting of (30) items were applied distributed over four axes of the role of school leadership in developing creativity: (teaching process, improving and developing the school environment, human relationships and thinking, dialogue and discussion). The results showed the role of school leadership in developing creativity to a large extent on the questionnaire as a whole and on each axis separately, The results confirmed that there are no statistically significant differences in the role of school leadership in developing creativity from the point of view of teachers due to the variable of gender and number of years of experience, and there are relatively few apparent differences depending on the academic qualification variable in favor of postgraduate holders. In light of the results, the research presented some suggestions, including: Allocating a budget to help teachers in the school implement curricular and extracurricular activities that develop the creative side of students with the support of school leadership.

Keywords

Main Subjects