تأثير استخدام التصميم التكنولوجي على المجال العقلي (الإدراكي) لدى الأطفال في مرحلة رياض الأطفال في القدس The Effect of Using Technological Design on the Mental (Cognitive) Field of Children in Kindergarten in Jerusalem

Document Type : Original Article

Author

باحثة دكتوراه - الجامعة العربية الأمريكية - رام الله - فلسطين

10.18576//ijlms.2024.280620.1052

Abstract

الملخص
عملية التصميم التكنولوجي هي عملية يقوم فيها الفرد بتركيب أجزاء أو عناصر لإعطاء حل لمشكلة ما أو تلبية حاجة معينة، حيث يكون الهدف النهائي الحصول على منتج تكنولوجي ذي كفاءة وجودة عالية. هذه العملية تشتمل على مهارات تفكيرية عديدة ومن شأنها أن تقوم بتطويرها. على ضوء ذلك، هدف الدراسة الحالية هو اختبار تأثير البرنامج التدريسي القـائم عـلى التصميم التكنولوجي على المجال العقلي- الإدراكي لدى أطفـال الروضة، في هذه الدراسة، تم اختيار عيّنة تتكوّن من (25) طفلا من أطفال الروضة من إحدى رياض الأطفال في شرقي القدس، من بينهم (14) طفلًا و (11) طفلةً. تم تمرير استمارة المجال العقلي الإدراكي المأخوذة من كراسة إطلالات (2017) لجميع الأطفال وذلك قبل المباشرة بالتدخل، من أجل تقييم الأداء العقلي الإدراكي الأوّلي لدى الأطفال. من أجل تفعيل البرنامج، تم بناء عدة زاويا داخل الصف وخارجه، والتي تهدف إلى تحفيز مهارات التصميم التكنولوجي، مثل: زاوية البناء، زاوية الإبداع، وزاوية تصليح الألعاب، كما تم كشف الطلاب لمشروع الفضاء الذي تم من خلاله تعريف الطلاب بكوكب الأرض وما عليه من مظاهر طبيعية، ومن ثم الانتقال إلى الفضاء الموجود في مرمى نظر الطفل، وانتهاء بضرورة تصميم مركبة فضائية من أجل حل مشكلة الوصول إلى القمر. في النهاية، تم تقييم الأداء العقلي الإدراكي لدى الأطفال مرة أخرى بمساعدة نفس الاستمارة السابقة، نتائج الدراسة الحالية أشارت الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستويات الأداء العقلي بين ما قبل البرنامج وما بعده،
Abstract: The technological design process is a procedure in which an individual assembles parts or elements to provide a solution to a problem or meet a specific need, with the ultimate goal of obtaining a technologically efficient and high-quality product. This process involves various cognitive skills that can be developed. Therefore, the aim of the current study is to test the impact of a technological design-based teaching program on the cognitive-perceptual domain of kindergarten children. In this study, a sample of 25 kindergarten children from a kindergarten in East Jerusalem was selected, including 14 boys and 11 girls. The cognitive-perceptual domain questionnaire, adapted from the Insights Handbook (2017), was administered to all children before the intervention to assess their initial cognitive-perceptual performance. To activate the program, several areas were created inside and outside the classroom, aimed at stimulating technological design skills, such as the construction area, creative corner, and toy repair corner. The students were also introduced to a space project where they learned about planet Earth and its natural aspects, then transitioned to space within a child's perspective, culminating in the need to design a spacecraft to solve the problem of reaching the moon, Finally, the children's cognitive-perceptual performance was reassessed using the same questionnaire after the program. The results of the current study indicated statistically significant differences in cognitive performance levels before and after the program, showing a significant increase in various cognitive-perceptual performance levels following program activation. This implies that the technological design-based teaching program contributes to the development of cognitive-perceptual domains in early childhood. However, there were no statistically significant differences in the level of improvement in cognitive performance attributed to gender.

Keywords

Main Subjects