دور مديري المدارس الثانوية في تثبيت العلاقات الاجتماعية بين الطلبة والمجتمع في مدينة الناصرة The Role of High School Principals in Fostering Social Relations between Students and the Community in Nazareth City

Document Type : Original Article

Author

باحث دكتوراة - الجامعة العربية الأمريكية- رام الله - فلسطين

10.18576//ijlms.2024.274708.1048

Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى دور مديري المدارس الثانوية في تثبيت العلاقات الاجتماعية بين الطلبة والمجتمع في مدينة الناصرة ، وكما هدفت الى معرفة اذا كان هناك اختلاف بين استجابات افراد عينة الدراسة حول دور مديري المدارس الثانوية في تثبيت العلاقات الاجتماعية بين الطلبة والمجتمع في مدينة الناصرة حسب متغير الجنس وسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، ولتحقيق اهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، وتم اختيار عينة الدارسة وفقاً لطريقة العينة المتيسرة وكانت بحجم (67) من معلمي مدارس الخط الاخضر ، حيث اعتمدت على مقياس مكون من (28 ) فقرة موزع على أربعة محاور الأول يتعلق بالتعليم والتربية ب (7) فقرات والثاني بالتوجيه والارشاد ب(7) فقرات والثالث يتعلق بالشراكة مع الاهل ب (7)فقرات والمحور الرابع بالنمط التسلطي (7) فقرات، وتحقق الباحث من صدق وثبات الاداة، وخرجت الدراسة بمجموعه من النتائج كانت اهمها ان دور مديري المدارس الثانوية في تثبيت العلاقات الاجتماعية بين الطلبة والمجتمع في مدينة الناصرة كانت كبيرة ومتنوعة حيث كان التعليم والتربيةهو الأعلى بين المتوسطات ، وتبين عدم وجود فروق بين استجابات افراد عينة الدراسة حول درجة دور مديري المدارس الثانوية في تثبيت العلاقات الاجتماعية بين الطلبة والمجتمع في مدينة الناصرة الجنس الصفوف الدراسية وسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي) وبناء على نتائج الدراسة كان اهم التوصيات يُنصح بتوجيه القائمين على إعداد مناهج العلوم الاجتماعية بضرورة تضمين فلسفة التعلم القائم على الورشات في جميع المراحل الدراسية، مع مراعاة مستوى العمر والتطور الذهني للطلاب. بالإضافة إلى ذلك، يُشدد على وزارة التربية والتعليم على أهمية تنمية المهارات الاجتماعية والحياتية للطلاب، خاصة في المرحلة الثانوية، من خلال دمجها في المواد الدراسية كوحدات منفصلة.
 
Abstract: The study aimed to identify the role of high school principals in fostering social relations between students and the community in Nazareth city, as well as to determine if there were differences in the responses of the study sample regarding the role of high school principals in fostering social relations between students and the community in Nazareth city based on gender, years of experience, and educational qualification. The researcher used a descriptive survey method, and the sample consisted of 67 teachers from schools in the Green Line area, selected through convenience sampling. A scale composed of 28 items distributed across four dimensions was utilized, covering education and upbringing (7 items), guidance and counseling (7 items), partnership with parents (7 items), and authoritarian style (7 items). The researcher ensured the validity and reliability of the tool. The study yielded several important results, indicating a significant and diverse role of high school principals in fostering social relations between students and the community in Nazareth. Notably, education and upbringing emerged as the highest among the means. Furthermore, no differences were found in the responses of the study sample regarding the degree of the role of high school principals in fostering social relations between students and the community in Nazareth based on gender, grade levels, years of experience, and educational qualification. Based on the study findings, it is recommended that curriculum developers incorporate workshop-based learning philosophy across all educational stages, considering students' age and cognitive development. Additionally, the Ministry of Education is advised to prioritize the development of students' social and life skills, particularly in secondary education, by integrating them into the curriculum asseparate units or standalone subjects to enhance students' personal and social development.

Keywords

Main Subjects