الاضطرابات النفسية الشائعة لدى أطفال المرحلة الأساسية في النقب من وجهة نظر أولياء الأمور Common Psychological Disorders Among Primary School Children in the Negev from the Parents' Perspective

Document Type : Original Article

Author

باحثة دكتوراه - الجامعة العربية الامريكية - رام الله - فلسطين

10.18576//ijlms.2024.273315.1042

Abstract

الملخص
هدفت الدراسة التعرف إلى الاضطرابات النفسية الشائعة لدى أطفال المرحلة الاساسية في النقب من وجهة نظر اولياء الامور، وكما هدفت الى معرفة اذا كان هناك اختلاف بين استجابات أولياء الامور عينة الدراسة حول الاضطرابات النفسية الشائعة لدى أطفال المرحلة الاساسية في النقب من وجهة نظر اولياء الأمور حسب متغيرات الجنس والمستوى الدراسي ، ونوع المؤسسة التعليمية ، ولتحقيق اهداف الدراسة استخدمت الباحث المنهج الوصفي المسحي، وتم اختيار عينة الدارسة وفقاً لطريقة العينة المتيسرة وكانت بحجم (95) من أولياء الأمور لطلاب التعليم الأساسي في النقب ، حيث اعتمدت على مقياس مكون من (32) فقرة مقسم لأربعة ابعاد (إضرابات المزاج والقلق والانفصال والتوحد) من اجل تحديد الإضرابات النفسية الشائعة لدى طلاب التعليم الأساسي في النقب وتحققت الباحثة من صدق وثبات الاداة، وخرجت الدراسة بمجموعه من النتائج كانت اهمها ان الاضطرابات النفسية الشائعة لدى أطفال المرحلة الاساسية في النقب من وجهة نظر اولياء الامور كانت كبيرة أي انها ايجابية، وتبين عدم وجود فروق بين استجابات افراد عينة الدراسة حول الاضطرابات النفسية الشائعة لدى أطفال المرحلة الاساسية في النقب من وجهة نظر اولياء الأمور حسب متغير (الجنس والمستوى الدراسي ) ، وتبين وجود فروق بين استجابات افراد عينة الدراسة حول الاضطرابات النفسية الشائعة لدى أطفال المرحلة الاساسية في النقب من وجهة نظر اولياء الأمور حسب نوع المؤسسة التعليمية وبناء على نتائج الدراسة يُوصى بتقديم برامج دعم نفسي واجتماعي لأولياء الأمور، بالإضافة إلى تعزيز التواصل بين المدارس والأهل وتوعية الجمهور بأهمية الرعاية النفسية.
Abstract: The study aimed to identify common psychological disorders among primary school children in the Negev from the parents' perspective. Additionally, it aimed to investigate whether there are differences in the responses of the study sample's parents regarding common psychological disorders among primary school children in the Negev based on gender, educational level, and the type of educational institution. To achieve the study's objectives, the researcher utilized a descriptive survey methodology and selected a sample of 95 parents of primary school students in the Negev using a convenient sampling method. The study relied on a scale consisting of 32 items divided into four dimensions (mood disorders, anxiety disorders, separation disorders, and autism spectrum disorders) to determine the common psychological disorders among primary school students in the Negev. The researcher verified the reliability and validity of the tool, and the study yielded several results. Most notably, common psychological disorders among primary school children in the Negev, as perceived by parents, were significant and positive. The study revealed no significant differences in the responses of the study sample regarding common psychological disorders among primary school children in the Negev based on gender and educational level. However, differences were found based on the type of educational institution. Based on the study's results, it is recommended to provide psychological and social support programs for parents, enhance communication between schools and parents, and raise public awareness of the importance of mental care.

Keywords

Main Subjects