" الأنماط القيادية السائدة لدى لمديري المدارس الثانوية الحكومية في النقب من وجهة نظر معلميها The Prevailing Leadership Styles of Public Secondary School Principals in the Negev from the Point of View of Their Teachers

Document Type : Original Article

Author

باحثة دكتوراة – الجامعة العربية الامريكية- فلسطين

10.18576//ijlms.2024.272830.1041

Abstract

الملخص:
هدفت الدراسة الحالية إلى استكشاف الأنماط القيادية التي تسود لدى مدراء المدارس الثانوية في منطقة النقب، وذلك من وجهة نظر معلميهم. لتحقيق أهداف الدراسة، اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي المسحي والتحليلي. قامت الباحثة بتوزيع استبيان يتألف من(31) فقرة مقسم على ثلاثة مجالات رئيسية للأنماط القيادية (الديمقراطية، الأوتوقراطية، الترسلية) على عينة تتألف من (350) معلمًا ومعلمة، وبعد جمع البيانات وتحليلها أظهرت نتائج الدراسة أن تقدير المعلمين للنمط الديمقراطي الذي يسود لدى مدراء المدارس في منطقة النقب كان في المستوى كبير بالمقابل كانت تقديرات المعلمين للنمط الأوتوقراطي في المستوى القليل، بينما كانت تقديراتهم للنمط الترسلي في المستوى النادر، أظهرت الدراسة أيضًا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات المعلمين لأنماط القيادة التربوية لدى مدراء المدارس في منطقة النقب بناءً على المتغيرات الجنس، المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، بناءً على النتائج، قدمت الدراسة توصيات تشير إلى ضرورة تقديم الدعم المادي والمعنوي للمدراء الذين يتبعون النمط القيادي الديمقراطي، بهدف تعزيز استمرارية تبنيهم لهذا النمط في إدارة المدرسة.


 
Abstract: The current study aimed to explore the leadership patterns prevalent among secondary school principals in the Negev region, from the perspective of their teachers. To achieve the study's objectives, the researcher adopted a descriptive-survey and analytical methodology. The researcher distributed a questionnaire consisting of 31 items divided into three main domains of leadership patterns (democratic, autocratic, transactional) to a sample of 350 teachers. After collecting and analyzing the data, the study's results showed that teachers' estimation of the democratic pattern prevailing among school principals in the Negev region was high, whereas their estimation of the autocratic pattern was low, and their estimation of the transactional pattern was rare. The study also revealed no statistically significant differences in teachers' estimation of educational leadership patterns among school principals in the Negev region based on variables such as gender, academic qualification, and years of experience. Based on the results, the study provided recommendations indicating the necessity of providing financial and moral support to principals who follow the democratic leadership pattern, aiming to enhance their continued adoption of this pattern in school administration.

Keywords

Main Subjects