تحديات مربيات رياض الأطفال في الكشف المبكر عن صعوبات التعلم النمائية في القدس من وجهة نظرهن Challenges of Kindergarten Educators in Early Detection of Developmental Learning Difficulties in Jerusalem from their Point of View

Document Type : Original Article

Author

الجامعة العربية الامريكية - رام الله - فلسطين

10.18576//ijlms.2024.271865.1039

Abstract

الملخص:
هدفت الدراسة قياس التحديات التي تواجه المربيات بالكشف المبكر عن صعوبات التعلم النمائية في رياض القدس من وجهة نظر المربيات. تكونت عينة الدراسة من 200 مربية تم اختيارها بشكل عشوائي. حيث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي استندت الباحثة في هذه الدراسة إلى استعراض الأدب التربوي والدراسات السابقة لتحقيق أهداف البحث. بعد ذلك، قامت بتطوير استبانة تستند إلى مقياس حول التحديات المتعلقة بالكشف المبكر من وجهة نظر المعلمات، وقامت بتحقيق صدق الاستبانة وصلاحية المقياس للاستخدام في هذه الدراسة.ثم تم التحقق من ثبات الأداة من خلال إجراء اختبار التناسق الداخلي واستخراج معامل الثبات باستخدام عينة من مشاركات الدراسة بأكملها. توضح النتائج أن تحديات المعلمات في مجال الكشف المبكر كانت قليلة، وكانت أكثر التحديات ترتبط بالتفاعل مع أولياء الأمور.كما وجدت فروق بين متوسطات العينة بالنسبة لسنوات الخبرة تعود لصالح عشر سنوات وأكثر وكذلك بالنسبة لمتغير التخصص يعود لصالح التربية الخاصة. ولم يتواجد أي فروق بالنسبة لمتغير المؤهل العلمي ونوع الروضة.
Abstract: The study aimed to measure the challenges facing Educators through early detection of developmental learning difficulties in Jerusalem kindergartens from the educators’ point of view. The study sample consisted of 200 randomly selected educators. The researcher used the descriptive approach, and to achieve the objectives of the study, and after reviewing the educational literature and previous studies, the researcher developed a scale on the challenges of early detection from the point of view of educators, which was distributed in a questionnaire. The validity of the questionnaire and the validity of the scale were verified for this study, and then the stability of the tool was confirmed by conducting an internal consistency test and extracting the reliability coefficient on the entire study sample. The results of the reality of the challenges that educators faced with early detection were few, and most of their challenges were related to parents. There were also differences between the sample averages regarding years of experience in favor of ten years or more, as well as regarding the specialization variable in favor of special education. There were no differences regarding the variable of educational qualification and type of kindergarten.

Keywords

Main Subjects