متطلبات استخدام ملف الإنجاز الإلكتروني في تدريس مناهج الحاسب من وجهة نظر معلم الحاسب بالمملكة العربية السعودية The Requirements of Using E-Portfolio in Teaching Computer Curricula from the Perspective of Computer Teacher at Kingdom of Saudi Arabia

Document Type : Original Article

Authors

1 معلم حاسب ممارس، إدارة تعليم صبيا، وزارة التعليم، المملكة العربية السعودية.

2 أستاذ تعليم الحاسب المشارك، قسم المناهج كلية التربية، جامعة جدة، المملكة العربية السعودية

10.18576//ijlms.2024.340798

Abstract

المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات ومعوقات استخدام ملف الإنجاز الإلكتروني من وجهة نظر معلم الحاسب بالمملكة العربية السعودية. ولتحقيق هذا الهدف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، واشتملت الدراسة على عينة عشوائية طبقية من جميع إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية بلغت (348) معلم ومعلمة حاسب. واستخدمت الدراسة الاستبانة لمعرفة وجهة نظر معلمي ومعلمات الحاسب لمتطلبات ومعوقات استخدام ملف الإنجاز الإلكتروني في تدريس مناهج الحاسب. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن معلمي ومعلمات الحاسب يرون بأهمية عالية جدا للمتطلبات المقترحة بالدراسة لاستخدام ملف الإنجاز الإلكتروني في تدريس مناهج الحاسب، وكذلك تشير نتائج الدراسة إلى الموافقة وبشدة على المعوقات المقترحة بالدراسة عند استخدام ملف الإنجاز الإلكتروني في تدريس مناهج الحاسب.
 
Abstract: The study aimed to identify the requirements and obstacles of using e-portfolio in teaching computer curricula from the perspective of computer teacher in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve this objective, the current study relied on the descriptive survey approach, and the study sample consisted of (348) computer teachers in all educational departments in the Kingdom of Saudi Arabi, who were selected by the stratified random sample. A questionnaire was designed as a data collection method. The results of the study revealed that computer teachers see very high importance to the requirements proposed in the study for using e-portfolio in teaching computer curricula. The results of the study also indicated strong agreement of the obstacles proposed in the study when using e-portfolio in teaching computer curricula.

Keywords