أساليب التفكير في ضوء نظرية ستيرنبرج كما تدركها طالبات كلية الشريعة والدراسات الإسلامية بمحافظة الأحساء Methods of thinking in light of Sternberg’s theory as perceived by female students at the College of Sharia and Islamic Studies in Al-Ahsa Governorate

Document Type : Original Article

Authors

1 محاضر في كلية التربية- جامعة الملك فيصل- المملكة العربية السعودية

2 أستاذ علم النفس المساعد, كلية التربية – جامعة الملك فيصل- المملكة العربية السعودية.

10.18576//ijlms.2024.340212

Abstract

المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على أساليب التفكير الأكثر تفضيلاً لدى طالبات كلية الشريعة والدراسات الإسلامية بمحافظة الأحساء، والتحقق من وجود فروق في أساليب التفكير وفقًا لمتغيّر التخصص، ولتحقيق هذه الأهداف تكونت عينة الدراسة من (331) طالبة تم اختيارهن بالطريقة العشوائية الطبقية. واستخدمت الباحثة مقياس أساليب التفكير من إعداد ستيرنبرج وواجنر (Sternberg & Wagner, 1991)، ترجمة وتعريب السيد أبو هاشم (2015)، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقد أسفرت النتائج عن أن الأسلوب الهرمي يأتي بالمرتبة الأولى بين أساليب التفكير الأكثر انتشارًا لدى الطالبات، ويأتي الأسلوب العالمي كأقل أساليب التفكير انتشارًا لدى الطالبات، كما أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أسلوب التفكير التنفيذي وفقًا لمتغير التخصص لصالح الطالبات ممن تخصصهن علوم حاسب، وأيضًا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أسلوب التفكير الفوضوي لصالح الطالبات ممن تخصصهن لغة عربية، ولكن لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب التفكير الأخرى المتعلقة بكل من (الأسلوب التشريعي، الأسلوب الحكمي، الأسلوب العالمي، الأسلوب المحلي، الأسلوب المتحرر، الأسلوب المحافظ، الأسلوب الهرمي، الأسلوب الملكي، الأسلوب الأقلي، الأسلوب الداخلي، والأسلوب الخارجي) لدى طالبات كلية الشريعة والدراسات الإسلامية بمحافظة الأحساء وفقًا لمتغير التخصص.
 
Abstract: This study aims to identify the most common thinking styles of female students at the college of sharia and Islamic studies in Al-Ahsa governorate. Also, this study aims to verify the differences in thinking styles according to the variable of specialization. In order to achieve these goals, the study sample consisted of (331) female students, who were chosen by the stratified random sampling procedure. The researcher used the thinking styles scale prepared by Sternberg and Wagner (1991), translated into Arabic by Assayed Abu Hashim (2015). The study used the descriptive analytical approach, and the data was analyzed statistically by using the statistical program for social sciences (SPSS). The study used some statistical methods. The results of the study revealed that the Hierarchic style ranked first among the most common thinking styles used by female students. The global style was the least common style of thinking used by female students . The study also found that there is a statistically significant difference in the executive thinking according to the variable of specialization in favor of female students who are specializing in computer science. The study also found that there is statistically significant difference  in the anarchic thinking in favor of female students who are specializing in Arabic language; but there are no significant differences in the other thinking styles related to (the legislative style, the Judicial style, the global style, the local style, the liberal style, the conservation style, the hierarchic style, the monarchic style, the oligarchic style, the internal style, and the external style) used by female students of the college of sharia and Islamic studies in Al-Ahsa governorate according to the variable of specialization.
 
 

Keywords