أثر استخدام الصور التفاعلية في تنمية التفكير البصري عند الأطفال The effect of using interactive images in developing visual thinking in children

Document Type : Original Article

Authors

1 أستاذ التصميم الجرافيكي المُشارك - كلية الآداب واللغات - جامعة جدارا اربد - المملكة الأردنية الهاشمية

2 طالبة ماجستير بقسم التصميم والتواصل البصري – جامعة جدارا اربد – المملكة الأردنية الهاشمية

10.18576//ijlms.2024.338953

Abstract

 استخدمت الصورة منذ قديم الزمن للتعبير عن الأحداث اليومية، فقد اكتشفت في القرن التاسع عشر وكانت بدايتها من الكهوف، وقد كانت الصورة خير ما يعبر به الانسان عما يريد ووثق بها  الانسان الأول تجارته، وصيدة لفريسته وطريقة إشعاله للنار وأدوات الطهي والحماية كذلك ،وأثبت بها حقوقه وعبر بها عن آلامه وأحلامه.
ومع تطور الحياة واختلاف وسائل التعبير ما زالت الصورة تحتفظ بقيمتها التعبيرية إلى يومنا هذا وفي كافة المجالات. فقد تخللت الصور بشكل خاطف وسريع حيث ملأت الصحف والمجلات والكتب والملابس ولوحات الاعلانات وشاشات التلفزيون والكمبيوتر والانترنت بشكل لم يحدث من قبل في تاريخ الحياة البشرية. 
أما في العملية لتعلمية فقد كانت الصورة الانجح في ايصال المعلومة فالصور  تتيح للطفل استخدام اكثر من حاسة لفهم المطلوب ، ونظراً لأهميتها استخدمت ما يسمى بالصور التفاعلية. حيث تعد وسيلة ممتاز لتنمية التفكير.، فلأطفال يتعلمون ويتطورون من خلال تفاعلهم مع العالم المحيط بهم والصور التفاعلية تتيح لهم فرصة لاكتشاف وتجربة العديد من المفاهيم والمهارات البصرية وتنمية تفكيرهم  .
ويعتبر التفكير البصري من القدرات الحسية المهمة التي يطورها الأطفال في مراحل نموهم المبكرة. ومن أجل تعزيز هذه القدرة، يمكن استخدام الصور التفاعلية كأداة فعالة في تنمية التفكير البصري لديهم .
تهدف هذه الدراسة إلى إجراء تجربة علمية على عينة من الطلاب لتقييم أثر استخدام الصور التفاعلية في تنمية التفكير الإدراك، وسيتم تقديم شرح تفاعلي لموضوع علمي مقترح باستخدام الصور التفاعلية، حيث ستتم مشاركة الأطفال في تفاعل مباشر مع المحتوى المقدم. كما سيتم أيضًا قياس تأثير هذه التجربة على فكر الطفل من خلال تقييم مستوى تطور التفكير البصري لديهم قبل وبعد المشاركة في الدراسة. من ثم مقارنة النتائج المستخلصة من التجربة .
من المتوقع أن تظهر النتائج تحسنًا ملحوظًا في تنمية التفكير البصري لدى الأطفال الذين شاركوا في التجربة. وبالتالي، ستساهم هذه الدراسة في توفير أدلة علمية تدعم استخدام الصور التفاعلية كأداة فعالة في تنمية التفكير البصري لدى الأطفال.
The image has long been used to express everyday events. It was discovered in the nineteenth century and its beginning was from the caves. The picture was the best expression of what man wants and trusted the first human trade, hunting for its prey and the way it ignites fire, cooking tools and protection as well, proving rights.
As life evolves and means of expression vary, the picture retains its expressive value today and in all spheres. The images were rapidly and rapidly interspersed with newspapers, magazines, books, clothing, billboards, television, computer and Internet screens in a way never before in the history of human life. In the process of learning, the image was the most successful in communicating the information. The images allow the child to use more than a sense of understanding, and because of its importance they used so-called interactive images. It is an excellent way to develop thinking. Children learn and develop through their interaction with the world around them and interactive images give them an opportunity to discover and experience many concepts and visual skills and develop their thinking.
Visual thinking is an important sensory potential that children develop in their early stages of development. In order to enhance this capability, interactive images can be used as an effective tool in developing their visual thinking.
 
This study aims to conduct a scientific experiment on a sample of students to assess the impact of using interactive images in the development of cognitive thinking. An interactive explanation of a proposed scientific theme will be provided using interactive images, where children will be involved in direct interaction with the content provided.
The impact of this experiment on the child's thinking will be measured by assessing the level of development of their visual thinking before and after participating in the study. Results from the experiment will be compared.
The results are expected to show a marked improvement in the development of visual thinking in children who participated in the experiment. Thus, this study will contribute to providing scientific evidence to support the use of interactive images as an effective tool in developing children's visual thinking.

Keywords