استخدام استراتيجية SQ3R المدعمة بالوسائط الفائقة لتنمية مهارات القراءة السريعة للطالب المعلم بكلية التربية Using SQ3R Strategy Supported by Hypermedia to Develop Speed Reading Skills of the Student Teacher at Faculty of Education

Document Type : Original Article

Authors

1 معيد بقسم المناهج و طرق التدريس (اللغة العربية) كلية التربية – جامعة السويس

2 2أستاذ المناهج وطرق التدريس اللغة العربية, كلية التربية – جامعة السويس-مصر.

3 مدرس المناهج وطرق التدريس اللغة, كلية التربية – جامعة السويس- مصر.

10.18576//ijlms.2024.337545

Abstract

المستخلص: هدف البحث الحالي إلى التعرف علي استخدام استراتيجية SQ3R المدعمة بالوسائط الفائقة لتنمية مهارات القراءة السريعة للطالب المعلم بكلية التربية ، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي ذو التصميم شبة التجريبي ذو المجموعة الواحدة (القياس القبلي والبعدي)، كما تم إعداد الأدوات التالية: اختبار القراءة السريعة، بطاقة ملاحظة السرعة القرائية، وتكونت مجموعة البحث من (45) طالبًا بالفرقة الثانية شعبة لغة عربية بكلية التربية جامعة السويس، وتوصل البحث إلي النتائج التالية: استخدام استراتيجية SQ3R المدعمة بالوسائط الفائقة كان له فعالية في تنمية مهارات القراءة السريعة لدي الطالب المعلم بكلية التربية، وفي ضوء ما سبق يوصي البحث الحالي بما يلي:

تضمين مهارات القراءة السريعة بمقررات إعداد طلاب كلية التربية (مهارات لغوية قراءة).
اهتمام مخططي ومطوري المناهج والبرامج التعليمية بتضمين دروس وأنشطة في محتوى مقرر القراءة تستهدف تنمية مهارات القراءة السريعة لكافة المستويات التعليمية باختلاف مراحلها.
عقد دورات تدريبية للمعلمين قبل وأثناء الخدمة لتنمية مهارات القراءة السريعة لديهم ، وتدريبهم على تنميتها لدى طلابهم.

عقد ورش تدريبية تتضمن توظيف الوسائل الإلكترونية لتنمية مهارات القراءة السريعة في ضوء المتغييرات الحديثة عالميًا وبما يتناسب مع الثورة المعلوماتية.
 
 
Abstract: This research aimed to use of SQ3R strategy supported by hypermedia to develop the speed reading skills of student teachers at faculty of Education. To achieve this goal, The descriptive analytical method and the experimental method with a quasi-experimental design with one group (pre- and post-measurement) The following tools have also been prepared: a speed reading test, a reading speed note card, and the research group consisted of (45) students in the second year, department of Arabic language. At the Faculty of Education, Suez University, The research reached the following results: the use of the SQ3R strategy supported by advanced media was effective in developing the rapid reading skills of the student teacher at the Faculty of Education, and in light of the above, the current research recommends the following:

Including speed reading skills in preparation courses for College of Education students (reading language skills).
The interest of planners and developers of curricula and educational programs in including lessons and activities in the reading course content aimed at developing speed reading skills for all educational levels and stages.
Holding training courses for teachers before and during service to develop their speed reading skills, and train them to develop them among their students.

Holding training workshops that include employing electronic means to develop speed reading skills in light of recent changes globally and in line with the information revolution.

Keywords