استراتيجية سوم في تدريس الكيمياء لتنمية عمق المعرفة الكيميائية والتفكير الإيجابي لطلاب المرحلة الثانوية SWOM Strategy in Teaching Chemistry to Develop Chemical Knowledge Depth and Positive Thinking of Secondary School Students

Document Type : Original Article

Authors

1 معيدة بقسم المناهج وطرق تدريس العلوم بكلية التربية- جامعة السويس - مصر

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد- كلية التربية – جامعة السويس

3 مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم - كلية التربية – جامعة السويس

10.18576//ijlms.2024.334872

Abstract

المستخلص : هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استراتيجية سوم (SWOM)  في تدريس الكيمياء لتنمية عمق المعرفة الكيميائية والتفكير الإيجابي لطلاب الصف الأول الثانوي، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي ذو التصميم الشبه تجريبي ذو المجموعتين المتكافئتين(القياس القبلي والبعدي)، حيث  تم إعادة صياغة محتوي وحدة "المحاليل والغرويات" المقررة على طلاب الصف الأول الثانوي في مادة الكيمياء في ضوء استراتيجية سوم (SWOM) ولقياس فاعلية هذه الوحدة المصاغة في تنمية عمق المعرفة الكيميائية والتفكير الإيجابي تم إعداد اختبارعمق المعرفة الكيميائية لهذه الوحدة ومقياس التفكير الإيجابي وطبقت مواد وأدوات البحث على عينة مكونة من (80) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة السويس الجديدة الثانوية بنات بإدارة جنوب التعليمية، مقسمين بالتساوي إلى مجموعتين، أحدهما المجموعة التجريبية وعددها(40) طالبة ودرست باستخدام استراتيجية سوم (SWOM)، والمجموعة الآخري المجموعة الضابطة وعددها (40) طالبة ودرست بالطريقة المعتادة، وتوصل البحث إلى النتائج التالية: استخدام استراتيجية سوم (SWOM) في تدريس الكيمياء كان له فاعلية في تنمية  عمق المعرفة الكيميائية لطلاب الصف الأول الثانوي، استخدام استراتيجية سوم (SWOM) في تدريس الكيمياء كان له فاعلية  في تنمية التفكير الإيجابي لطلاب الصف الأول الثانوي.
 
Abstract: This Research aimed to identify the effectiveness of SWOM strategy in teaching chemistry to develop chemical knowledge depth and positive thinking of secondary school students, To achieve this goal, The descriptive analytical method and the experimental method with a quasi-experimental design with two equal groups (pre- and post-measurement) were used, where the content of the “Solutions and Colloids” unit assigned to first-year secondary school students in chemistry was Formulating by the SWOM strategy. To measure the effectiveness of this formulated unit in developing chemical knowledge depth and positive thinking, a test of chemical knowledge depth for this unit and a positive thinking scale were prepared, and the research materials and tools were applied to a sample that consists of (80) female students from the first year of secondary school at the New Suez Secondary School for Girls, South Educational Administration, divided equally into two groups, one of which is the experimental group, which has (40) students and taught by the SWOM strategy, and the other group is the control group, which has (40) students and taught by the usual way, the research reached the following results: Using the SWOM strategy in teaching chemistry was effective in developing chemical knowledge depth for first year secondary school students. Using the SWOM strategy in teaching chemistry was effective in developing positive thinking for first year students secondary.

Keywords