وجهات نظر الممارسين في التربية الخاصة حول معوقات المشاركة الأسرية في البرامج التأهيلية Perspectives of Practitioners in Special Education on Obstacles to Family Participation in Rehabilitative Programs

Document Type : Original Article

Authors

1 باحث ماجستير بقسم التربية الخاصة - جامعة جدة- المملكة العربية السعودية

2 أستاذ مُشارك بقسم التربية الخاصة - جامعة جدة- المملكة العربية السعودية.

10.18576//ijlms.2024.334709

Abstract

المستخلص : هدف البحث إلى معرفة وجهات نظر المُمارسين في التّربية الخاصة حول مُعوّقات المشاركة الأسرية في البرامج التَّأهيلية، والكشف عن الفروق تبعًا للمتغيّرات التّالية: (النَّوع، مكان العمل). تمثلت العينة من (550) ممارسًا ومُمارسة لبرامج التّربية الخاصّة في محافظة جدَّة. أعدَّ الباحثان استبانة تكوَّنت بصورتها النّهائيّة من (32) فقرة ضمن ثلاثة أبعاد، هي: بُعد التّهيئة والتّخطيط، وبُعد التّنفيذ، وبُعد التّقويم والمتابعة. توصل البحث لعدة نتائج منها؛ فيما يتعلّق بالدّرجة الكلّيّة لاستبانة وجهات نظر المُمارسين في التّربية الخاصة حول مُعوّقات المشاركة الأسرية في البرامج التَّأهيلية جاءت بمتوسط حسابي بلغ (2.93 من 5)، وانحرف معياري (0.500)، وبدرجة موافقة متوسّطة. كما يتّضح أنّ بُعد التّنفيذ قد جاء في مقدّمة الأبعاد، وذلك بمتوسط حسابي (2.97 من 5)، وبدرجة موافقة متوسّطة، يليه بُعد التّهيئة والتّخطيط الّذي جاء بمتوسط حسابي (2.95 من 5)، بدرجة موافقة متوسّطة، وأخيرًا بُعد التّقويم والمتابعة الّذي جاء بمتوسط حسابي (2.88 من 5)، بدرجة موافقة متوسّطة. كما أظهرت النّتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة بين استجابات أفراد الدِّراسة لبُعد التّهيئة والتّخطيط، وبُعد التّنفيذ، وبُعد التّقويم والمتابعة؛ تُعزى إلى مُتغيِّر النَّوع لصالح الإناث. كما أشارت النّتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة تُعزى إلى مُتغيِّر مكان العمل، وكانت الفروق لصالح العاملين في القطاع الخاصّ.
 
Abstract: The research aimed to know the views of practitioners in special education on the obstacles to family participation in rehabilitative programs, and to reveal differences according to the following variables: (gender, place of work). The sample consisted of (550) male and female practitioners of special education programs in Jeddah Governorate. The researchers prepared a questionnaire that, in its final form, consisted of (32) items within three dimensions: the preparation and planning dimension, the implementation dimension, and the evaluation and follow-up dimension. The research reached several results, including: Regarding the total score for the questionnaire of the views of practitioners in special education on the obstacles to family participation in rehabilitative programs, it came with an arithmetic mean of (2.93 out of 5), a standard deviation of (0.500), and a moderate degree of agreement. It is also clear that the implementation dimension came at the forefront of the dimensions, with an arithmetic mean (2.97 out of 5), with a medium degree of agreement, followed by the preparation and planning dimension, which came with an arithmetic mean (2.95 out of 5), with a medium degree of agreement, and finally the evaluation and follow-up dimension, which came with an arithmetic mean. (2.88 out of 5), with a moderate degree of approval. The results also showed that there were statistically significant differences between the study members’ responses to the preparation and planning dimension, the implementation dimension, and the evaluation and follow-up dimension. It is attributed to the gender variable in favor of females. The results also indicated that there were statistically significant differences attributed to the workplace variable, and the differences were in favor of workers in the private sector.

Keywords