تحديات وفرص خصخصة التعليم العام والعالي في المملكة العربية السعودية Challenges and Opportunities for the Specificity of Public and Higher Education in the Kingdom of Saudi Arabia

Document Type : Original Article

Authors

1 ماجستير إدارة تربوية معلم متقدم بإدارة تعليم الليث- المملكة العربية السعودية

2 ماجستير إدارة تربوية – جامعة الملك عبد العزيز بن سعود-المملكة العربية السعودية

10.18576//ijlms.2024.334705

Abstract

المستخلص : تهتم حكومة المملكة العربية السعودية بالتعليم اهتمامًا كبيرًا، واتضحت جديتها في توفير التعليم للجميع، بهدف الارتقاء بمستويات ومهارات الأفراد؛ ليكونوا مواطنين جيدين ومنتجين في المجتمع، ولكن مثل أي جهد إنساني لا يمكن للإجراءات الحكومية وحدها أن تحقق القدر الكامل من الكفاءة. ولذا فقد حرصت الحكومة على الارتقاء بالتعليم والتجديد في السياسات وطرح المبادرات التي تحفز على الارتقاء بجودة التعليم وكفاءته، وخصصت الحكومة ميزانية كبيرة جدًا للتعليم، ولكن تلك الموارد الضخمة لم تنعكس بالجودة المطلوبة، حيث ظهرت المملكة في مرتبة متأخرة في تقرير البنك الدولي ٢٠٠٨م، مما دفع الحكومة في التفكير في العديد من المبادرات الإصلاحية التي طرحت فكرة خصخصة التعليم كحل من حلول الإصلاح ومنذ ذلك الحين بدأت المملكة بتوجيه الاهتمام بالبحث في شئون الخصخصة وأنواعها وسبل تنفيذها ودراسة التجارب السابقة المختلفة في العديد من الدول للوقوف على فوائد تطبيق الخصخصة في التعليم. وقد تبين أن للخصخصة فوائدًا عديدة في إصلاح الأنظمة التعليمية؛ حيث تساهم في دعم الاقتصاد الوطني وتلبية حاجات المجتمع، وهذا ما دفع الكثير من الدول إلى تبني سياسات وبرامج لخصخصة مؤسسات التعليم العام والجامعي لديها، ونقل ملكيته إلى القطاع الخاص بشكل كلي أو جزئي، وقد أدى ذلك إلى رفع كفاءة أداء هذه المؤسسات، وتقليل العبء على الحكومة في إدارة المشروعات التي تتشابه مع المشروعات التي يديرها القطاع الخاص، ومن هنا تبين لنا أهمية السعي الجاد في تطبيق الخصخصة على نطاق أوسع في المملكة ولكن من المؤكد أن هناك تحديات قد تعيق التطبيق السليم لعملية الخصخصة؛ لذا كان من المهم الوقوف على هذه التحديات ومناقشتها بشكل دقيق والتعرف على أسبابها سعياً كمحاولة لإثراء الأدبيات وحث الباحثين على إيجاد حلول شاملة وفعالة لهذه التحديات.
 
Abstract: The government of the Kingdom of Saudi Arabia is very interested in education, and has demonstrated its seriousness in providing education for all, with the aim of raising the levels and skills of individuals to be good and productive citizens in society, but like any human effort, government measures alone cannot achieve full efficiency. Therefore, the government has focused on improving education, renewing policies, and introducing initiatives that stimulate the improvement of the quality and efficiency of education. The government allocated a very large budget to education However, these huge resources were not reflected in the required quality, as the Kingdom appeared in a backward position in the World Bank’s 2008 report, which prompted the government to think about many reform initiatives that put forward the idea of ​​privatizing education as a solution for reform. Since then, the Kingdom began to direct interest in research into the affairs of education. Privatization, its types, ways of implementing it, and studying various previous experiences in many countries to determine the benefits of applying privatization in education. Privatization has been shown to have many benefits in reforming educational systems It contributes to supporting the national economy and meeting the needs of society. This has prompted many countries to adopt policies and programs to privatize their public and university education institutions and transfer their ownership to the private sector, in whole or in part. This has led to raising the efficiency of the performance of these institutions and reducing the burden on The government manages projects that are similar to projects managed by the private sector, and from here it becomes clear to us the importance of striving seriously to implement privatization on a larger scale in the Kingdom, but it is certain that there are challenges that may hinder the proper implementation of the privatization process, so it was important to identify these challenges and discuss them in a comprehensive manner. Accurately and to identify its causes in an attempt to enrich the literature and urge researchers to find comprehensive and effective solutions to these challenges.

Keywords